The Challenges of Religious Education with an Approach to Irreligion among Students in the Second Grade of High School

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD, Philosophy of Education, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

Abstract

The purpose of the present study is to explore the challenges and harms of religious education with an approach to irreligion among students in the second grade of high school. The method of study is descriptive and factor analysis. Statistical sample of the study includes 320 students in the second grade of high school in Kohgilouye va Boyer Ahmad Province who were chosen by cluster method through several procedures. The results of factor analysis, after rotation of the extracted factors by Varimax method, showed that six factors relating to personal and emotional features, cultural features, lack of programming, family and friends, negligence to the phenomenon of irreligion, and economic features totally explain 91.05% of the variables variation. Accordingly, it is proposed that educational managers and officials put more effort into the phenomenon of irreligion and lead students to accept religion eagerly.

Keywords


قرآن کریم.
بهرامی، محمد (1383). دین‌گریزی: عوامل و راه‌حل‌ها در پرتو قرآن. پژوهش‌های قرآنی (ویژه‌نامه قرآن و آسیب‌های اجتماعی)، شماره 37-38.
چراغ چشم، عباس (1386). آسیب‌شناسی تربیت اخلاقی و تربیت دینی در مدارس. کتاب نقد، 42، ص57-62.
حاجی ده‌آبادی، محمدعلی (1380). آسیب‌شناسی روش اسوه‌پردازی در تربیت دینی، تربیت اسلامی ویژه آسیب‌شناسی تربیت دینی. تهران: نشر تربیت اسلامی، کتاب ششم.
دلبری، سید محسن (1387). آسیب‌های دینی و ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ از ﻧﮕﺎه آیت‌الله دکتر بهشتی. رشد آموزش معارف، 69، ص56-69.
دلشاد تهرانی، مرتضی (1395). آسیب‌شناسی دین و دینداری در نهج‌البلاغه. تهران: انتشارات دریا، چاپ چهارم.
رحمان‌پور، محمد؛ میرشاه جعفری، سید ابراهیم (1394). آسیب‌های تربیت دینی و ارائه راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحب‌نظران با رویکرد برنامه‌ریزی درسی. پژوهش در مسایل تعلیم وتربیت، 24(32)، ص31-52.
زارعان، محمدجواد (1379). تربیت دینی، تربیت لیبرال. معرفت، شماره 33.
شمشیری، بابک؛ نوذری، مرضیه (1390). آسیب‌های تربیت دینیِ کودکان مقطع پیش‌دبستانی از نظر متخصصان علوم تربیتی، روان‌شناسی، علوم دینی، ادبیات کودک و مربیان پیش‌دبستانی. تربیت اسلامی، 6(12)، ص51-73.
صالحی‌زاده، محمداسماعیل؛ محمدی، روح‌الله (1394). آسیب‌شناسی تربیت دینی جوانان در مسائل عبادی از دیدگاه آیات و روایات. آموزش‌های تربیتی در قرآن و حدیث، شماره 1.
صالحی‌زاده، محمداسماعیل؛ محمدی، روح‌الله (1394). آسیب‌شناسی تربیت دینی جوانان در مسائل عبادی از دیدگاه آیات و روایات. آموزش‌های تربیتی در قرآن و حدیث، شماره1.
عباسی، محمد (1386). عوامل دین‌گریزی و گرایش جوانان به فرهنگ غرب. معرفت، شماره 116.
قایمی مقدم، محمدرضا (1385). موعظه و نصیحت در قرآن. تربیت اسلامی، 2(3)، ص217-255.
کریمی، عبدالعظیم (1394). رویکرد نمادین به تربیت دینی با تاکید بر روش‌های اکتشافی. تهران: انتشارات قدیانی.
محمودی، سیروس (1397). آسیب‌شناسی تربیت دینی دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم از نظر دبیران معارف اسلامی و مشاوران مدارس. رهیافت فرهنگ دینی، 1(3)، ص90-105.
معافی، لیلا؛ اشرافی، عباس (1392). عوامل موثر بر دین‌پذیری و دین‌گریزی جوانان از دیدگاه جوانان. معرفت، 22(194).
نگارش، حمید؛ دامن پاک مقدم، ناهید (۱۳۸۸). آسیب‌های تربیت دینی در مدارس راهنمایی قم و راهکارهای مدیریتی درمان آن. مدیریت فرهنگی، 3(5).
نوربخش، یونس؛ اویسی فردویی، قاسم (۱۳۹۵). دینداری و الگوی تربیتی خانواده. بررسی مسایل اجتماعی، شماره 1.
یزدانی، محمد؛ پاسبان کومله، سید محمدجواد (1395). آسیب‌شناسی اجتماعی دین‌گریزی و گرایش جوانان به فرهنگ غرب. در: مجموعه مقالات کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزاره سوم.
Kaiser, H.F. & Cernny, B.A. (1977). A study of a measure of sampling adequ acy for factor analyti orrelation matrices. Maltivariate Behavioral Research, 12, P.43-47.