Recognition of Prerequisites and Duties of a Teacher of Religious Training in the Ideas of Master Safā’i Hā’eri

Document Type : Original Article

Authors

1 Level three, Qom seminary, Qom, Iran

2 PhD, Curriculum Study, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

Abstract

The purpose of the present study is to explain the ideas of Master Safā’i Hā’eri based on recognizing prerequisites and duties of an educator in terms of religious training so that the current teachers become aware of their negligence and weakness and present a plan for the betterment of their current condition. The method of study is descriptive-analytic and the obtained results from the study environment, that is to say the direct and first-hand books of Master Safā’i Hā’eri in the field of education, were reviewed. The results showed that knowing spirits, evaluation and recognition, familiarity and friendship, attraction and intimacy and setting the background, are regarded as the perquisites for religious training of an educator. After providing the perquisites, an educator should free his/her student from enslavements such as instincts and desires, people’s perceptions and words, mundane and devil manifestations and concentrate on his/her duties revolving around purity, education, and admonition.

Keywords


قرآن کریم.
نهج‌البلاغه.
ابراهیمی کیپایی، هادی؛ عامریان، فاطمه (1399). چالش‌ها و موانع تربیت دینی نسل چهارم انقلاب در گام دوم و راهکارهای رسانه‌ای رویارویی با آن‌ها با تأکید بر بیانات رهبری. خانواده و پژوهش، 12(3)، ص126-105.
اسلامیان، زهرا؛ سعیدی رضوانی، محمود؛ کرمی، مرتضی؛ اپونس، دیوید (1400). اجرای برنامه درسی مبتنی بر تفاوت‌های فردی درس دین و زندگی در نظام آموزش ‌و پرورش ایران؛ چالش‌ها و راهکارها. تربیت اسلامی، 16(4)، ص30-7.
پورنیکبختی، کبری (1391). تبیین و آسیب‌شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان‌شناسی رشد. پژوهشنامه تربیت تبلیغی، 1(1)، ص96-67.
جعفری، طالب (1398). وظایف مربی تربیت اسلامی از منظر فقه اهل‌بیت(ع). پایان‌نامه کارشناسی ارشد. مجتمع آموزش عالی فقه.
شهریاری، روح‌الله؛ نجفی، حسن (1398). صلاحیت‌های حرفه‌ای مربی تربیت دینی: ارائه چارچوبی همسو با حکمت 147 نهج‌البلاغه. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 27(4)، ص222-195.
صدری‌فر، نبی‌الله؛ موسوی، ابوالقاسم (1391). بایسته‌های مربیان در تربیت دینی. مطالعات فهم قرآن، 1(1)، ص56-37.
صفایی حائری، علی (1381). روش نقد. قم: لیله القدر.
صفایی حائری، علی (1382). مسئولیت و سازندگی. قم: لیله ‌القدر.
صفایی حائری، علی (1384). بشنو از نی. قم: لیله القدر.
صفایی حائری، علی (1386). حرکت. قم: لیله القدر.
صفایی حائری، علی (1391). روحانیت و حوزه: مشکلات و راهکارها. قم: لیله القدر.
صفایی حائری، علی (1393). تربیت کودک. قم: لیله ‌القدر.
صفایی حائری، علی (1395). تطهیر با جاری قرآن. قم: لیله ‌القدر.
صفایی حائری، علی (1397). روش برداشت از قرآن. قم: لیله ‌القدر.
صفایی حائری، علی (1398). درس‌هایی از انقلاب (قیام). قم: لیله ‌القدر.
صفایی حائری، علی (1400). انسان در دو فصل. قم: لیله‌القدر.
مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحار الانوار. بیروت: الوفاء، ج64، 75، 67، 33.
نجفی، حسن (1400). طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی هویت دینی مبتنی بر تفسیر المیزان در دوره اول متوسطه. رساله دکتری. دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
نگارش، حمید؛ دامن پاک مقدم، ناهید (1388). آسیب‌شناسی تربیت اسلامی در مدارس راهنمایی استان قم و راهکارهای مدیریتی درمان آن. مدیریت فرهنگی، 2(1)، ص59-37.
وحدانی، لیلا؛ صفار حیدری، حجت (1393). نقش معلم و مربی در تربیت دینی. در: مجموعه مقالات پنجمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران. کرمان: دانشگاه کرمان.