پیش نیازشناسی و وظیفه‌شناسی مربی تربیت دینی در اندیشه‌های استاد علی صفایی حائری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 سطح سه، حوزه علمیه، قم، ایران.

2 دکتری، مطالعه برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر تبیین اندیشه‌های استاد صفایی حائری بر پایه پیش‌نیازشناسی و وظیفه‌شناسی مربی در تربیت دینی بوده تا مربیان کنونی را به غفلت‌ها و ضعف‌های خود آشنا و برنامه‌ای برای بهبود وضعیت موجودشان ارائه کند. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و اطلاعات به دست آمده از محیط مطالعه یعنی آثار مستقیم و دست ‌اول استاد صفایی حائری در حوزه تربیت مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد که شناخت روحیه‌ها، ارزیابی و شناسایی، آشنایی و دوستی، جذب و صمیمیت و زمینه‌سازی، پیش‌نیازهای تربیت دینی متربی برای مربی هستند. پس از فراهم کردن پیش‌نیازها، مربی باید متربی خود را از اسارت‌هایی چون غرایز و امیال، برداشت‌ها و سخنان مردم، جلوه‌های دنیا و شیطان رهایی داده و وظایف خود را ذیل تزکیه، تعلیم و تذکر متمرکز کند.

کلیدواژه‌ها


قرآن کریم.
نهج‌البلاغه.
ابراهیمی کیپایی، هادی؛ عامریان، فاطمه (1399). چالش‌ها و موانع تربیت دینی نسل چهارم انقلاب در گام دوم و راهکارهای رسانه‌ای رویارویی با آن‌ها با تأکید بر بیانات رهبری. خانواده و پژوهش، 12(3)، ص126-105.
اسلامیان، زهرا؛ سعیدی رضوانی، محمود؛ کرمی، مرتضی؛ اپونس، دیوید (1400). اجرای برنامه درسی مبتنی بر تفاوت‌های فردی درس دین و زندگی در نظام آموزش ‌و پرورش ایران؛ چالش‌ها و راهکارها. تربیت اسلامی، 16(4)، ص30-7.
پورنیکبختی، کبری (1391). تبیین و آسیب‌شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان‌شناسی رشد. پژوهشنامه تربیت تبلیغی، 1(1)، ص96-67.
جعفری، طالب (1398). وظایف مربی تربیت اسلامی از منظر فقه اهل‌بیت(ع). پایان‌نامه کارشناسی ارشد. مجتمع آموزش عالی فقه.
شهریاری، روح‌الله؛ نجفی، حسن (1398). صلاحیت‌های حرفه‌ای مربی تربیت دینی: ارائه چارچوبی همسو با حکمت 147 نهج‌البلاغه. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 27(4)، ص222-195.
صدری‌فر، نبی‌الله؛ موسوی، ابوالقاسم (1391). بایسته‌های مربیان در تربیت دینی. مطالعات فهم قرآن، 1(1)، ص56-37.
صفایی حائری، علی (1381). روش نقد. قم: لیله القدر.
صفایی حائری، علی (1382). مسئولیت و سازندگی. قم: لیله ‌القدر.
صفایی حائری، علی (1384). بشنو از نی. قم: لیله القدر.
صفایی حائری، علی (1386). حرکت. قم: لیله القدر.
صفایی حائری، علی (1391). روحانیت و حوزه: مشکلات و راهکارها. قم: لیله القدر.
صفایی حائری، علی (1393). تربیت کودک. قم: لیله ‌القدر.
صفایی حائری، علی (1395). تطهیر با جاری قرآن. قم: لیله ‌القدر.
صفایی حائری، علی (1397). روش برداشت از قرآن. قم: لیله ‌القدر.
صفایی حائری، علی (1398). درس‌هایی از انقلاب (قیام). قم: لیله ‌القدر.
صفایی حائری، علی (1400). انسان در دو فصل. قم: لیله‌القدر.
مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحار الانوار. بیروت: الوفاء، ج64، 75، 67، 33.
نجفی، حسن (1400). طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی هویت دینی مبتنی بر تفسیر المیزان در دوره اول متوسطه. رساله دکتری. دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
نگارش، حمید؛ دامن پاک مقدم، ناهید (1388). آسیب‌شناسی تربیت اسلامی در مدارس راهنمایی استان قم و راهکارهای مدیریتی درمان آن. مدیریت فرهنگی، 2(1)، ص59-37.
وحدانی، لیلا؛ صفار حیدری، حجت (1393). نقش معلم و مربی در تربیت دینی. در: مجموعه مقالات پنجمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران. کرمان: دانشگاه کرمان.