An Investigation of the Relationship between Nature/Genetics and Education from the View of Positivism and Islamic Scholars

Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor, Shahid Hasheminezhad Campus, Farhangian University, Mashhad, Iran

Abstract

The purpose of the present study is to review and analyze the extent and quality of the impact of nature/genetics on human behavior and changeability in the process of education. The method of study is descriptive-analytic and the results indicate what has been mentioned in the Qur’anic verses and traditions as a seemingly deterministic theme called “good and bad nature” is not in contradiction with human free will for changing and intellectual and behavioral transformation. Humans, despite natural and genetic harms that they inherit from their parents, can clear them away from their existence by being in a good and suitable situation or can deactivate them by highlighting their good traits. Free will in the existence of a human is an obvious issue and education and transformation in the world of events and changes is feasible and inevitable. If natural and genetic determinism were dominant on human beings, then praising and blaming and reward and punishment would be meaningless and it is against improvisation.

Keywords


قرآن کریم.
ابن خلدون، عبدالرحمن (1391). مقدمه ابن خلدون. ترجمه محمد پروین‌گنابادی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ سیزدهم، ج1.
ابن منظور، محمد بن مکرم (1414ق). لسان العرب. بیروت: دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، دار صادر، ج13.
ابن‌شعبه، حسن بن علی (1380). تحف العقول عن آل الرسول(ص). ترجمه بهراد جعفری. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
براوان، ترنس اوستین (1386). ژنوم. ترجمۀ پژمان اصفهانی‌فرد. تهران: خسروی- دیباج.
پیترز، تد (1386). بازی در نقش خدا؟ جبرگرایی ژنتیک و آزادی و اختیار بشر. ترجمه عبدالرضا سالار بهزادی. تهران: نشر نی.
جمل، عبدالباسط (2002م). الله یتجلی فی عصر الهندسة الوراثیة. قاهره: الثقافة الدینیة.
حسینى همدانی، محمد (1363). درخشان پرتوى از اصول کافى. قم: علمیه.
خوانساری، سید احمد (1355). جامع المدارک فی شرح المختصر النافع. تصحیح علی‌اکبر غفاری. تهران: مکتبة الصدوق، چاپ دوم.
راغب اصفهانى، ابوالقاسم (1412ق). المفردات فی غریب القرآن. محقق صفوان عدنان داودی. بیروت: دار القلم، الدار الشامیة.
سبزواری، حاج ملاهادی (1369). اللئالی المنتظمه. تصحیح و حواشی حسن حسن‌زاده آملی. تهران: نشر ناب، ج3.
سبزواری، ملاهادی (۱۳۵۱). اسرار الحکم. تهران: کتابفروشی اسلامیه.
سجادی، سید جعفر (1387). فرهنگ اصطلاحات فلسفی ملاصدرا. تهران: طبع و نشر زبان فارسی، چاپ دوم.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1388). سه رساله فلسفی (متشابهات القرآن، المسائل القدسیة و اجوبة المسائل). تصحیح و تعلیق سید جلال‌الدین آشتیانی. قم: بوستان کتاب، ویرایش دوم.
صدوق، ابوجعفر محمد (1404ق). من لایحضره الفقیه. تحقیق علی اکبر غفاری. قم: مؤسسّه نشر اسلامی، چاپ دوّم، ج1.
صفّار قمی، محمد بن حسن (1389). بصائر الدرجات فی علوم آل محمد. ترجمه و تصحیح علیرضا زکی‌زاده. قم: وثوق، ج1.
طباطبایی، سید محمدحسین (1378). المیزان فی تفسیر القرآن. ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه، دفتر انتشارات اسلامی، ج8.
طوسی، نصیرالدین محمد بن محمد ( 1413ق‌). اخلاق ناصری. تهران: انتشارات علمیه اسلامیه‌.
طیب، سید عبدالحسین (1378). اطیب البیان فی تفسیر القرآن. تهران: نشر اسلام، ج5، 9.
عسگری یزدی، علی؛ میرزایی، مسعود (1396). بررسی و نقد شبیه‌سازی انسانی از منظر فقه اسلامی (شیعه و اهل سنّت). پژوهش‌های فقهی، 13(4).
عیاشی، محمد بن مسعود (1380). تفسیر العیاشی. مصحح هاشم رسولی. تهران: مکتبة العلمیة الاسلامیة، ج13.
کلینی‌، محمد بن‌ یعقوب (بی‌تا). اصول کافى. ترجمه جواد مصطفوى‏. تهران: الکتب الاسلامیه، ج3، 1.
کمره‏اى، محمدباقر (1353). آسمان و جهان (ترجمه کتاب السماء و العالم بحار). تهران: الکتب الاسلامیه، ج5.
مجلسى، محمدباقر (1403ق). بحار الانوار. بیروت: مؤسسة الوفاء، ج64، 6.
مطهری‌، مرتضی‌ (1382). تعلیم و تربیت در اسلام‌. تهران‌: صدرا.
مورفو، آنتونیو (1384). یونگ، خدایان و انسان مدرن. ترجمه داریوش مهرجویی. تهران: نشر مرکز.
نجل‌رحیم، عبدالرحمن (1378). جهان در مغز. تهران: نشر آگاه.
نورمحمدی، غلامرضا (1384)، شبیه‌سازی انسان: بیم‌ها و امیدها. تهران: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها.
ویلسون، ادوارد (1391). سوسیوبیولوژی (زیست‌شناسی اجتماعی). ترجمه عبدالحسین وهاب‌زاده. مشهد: جهاد دانشگاهی دانشگاه مشهد.
یونگ، کارل گوستاو (1387). روانشناسی ضمیر ناخودآگاه. ترجمۀ محمدعلی امیری. تهران: علمی و فرهنگی.
Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K. & Walter, P. (2002). Molecular Biology of the Cell. 4ed. New York: Garland Science.
Brugger, P. & Mohr, Ch. (2008). The Paranormal Mind, How the Study of Anomalous Experiences and Beliefs May Inform Cognitive Neuroscience. Cortex, 44(10).
Goncalo, R. & et al. (2012). An integrated map of genetic variation from 1,092 human genomes. DOI: 10.1038/nature11632
Lipton, B. (2004). Biology of Belief, Unleashing the Power of Consciousness, Matter & Miracles. USA: Hay House.