An Analysis of Religious Texts in the Safavid Government Based on Hermeneutics

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor, Political Science, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

2 PhD., Department of Political Science, University of Isfahan, Isfahan, Iran

Abstract

The purpose of the present study is to survey the main intention and objective of writing religious texts during the Safavid dynasty that can be applied as an educational method to understand other religious texts in historical eras. In this regard, Skinner’s intentionalist Hermeneutics was used to recognize different aspects of religious texts in the Safavid dynasty. In this research, the ideological background for writing religious texts was investigated, and furthermore, the process of changing the conventional norms was analyzed using those texts written along with the abovementioned change. The results of the study show that hermeneutics can be used to understand the intention behind writing religious texts in the Safavid dynasty. Writing the above texts was in line with changing conventional norms at that time and it was consistent with the process of compiling, stabilizing, and developing new norms, and in some cases, it has also been supported by power structure. On the one hand, religious texts were written with the intention of weakening previous norms like Sufism, other religions such as Christianity, and absolute monarchy derived from ancient ideologies. On the other hand, in addition to mentioning the negative points of the previous norms, they were being expanded in line with fostering and highlighting the positive points of the new norms.

Keywords


قرآن کریم.
ابوطالبی، مهدی (1392). سیر تکاملی اعمال ولایت فقها در تاریخ معاصر ایران. حکومت اسلامی، سال 18، شماره2.
ابی صعب، ریولاجوردی (1396). تغییر مذهب در ایران. ترجمه رفعت خواجه‌یار. تهران: نشر تمدن علمی.
احمدی، بابک (1375). ساختار و تأویل متن‌شناسی و ساختارگرایی. تهران: نشر مرکز.
اسفندیاری، سیمین؛ غلامی، پرستو (1394). هرمنوتیک فهم متن از نگاه گادام و شهید مطهری. اشارات، سال2، شماره4.
اسکینر، کوینتن (1393). بنیادهای اندیشه سیاسی مدرن. ترجمه کاظم فیروزمند. تهران: آگاه.
اشراقی، احسان؛ علوی، نصرت خاتون (1393). وحدت مذهبی ایرانیان در دورۀ صفوی. شیعه‌شناسی، سال12، شماره 47، ص252-289.
اصلانی، فیروز؛ خیری، عیسی (1394). اندیشۀ ولایت فقیه و حقوق اساسی در دورۀ صفوی. پژوهش‌های انقلاب اسلامی، سال4، شماره 15.
آزاد، علی‌رضا؛ واعظی، احمد؛ نقی‌زاده، حسن (1395). نقد روش‌گرایی از منظر هرمنوتیک گادامر. جستارهایی در فلسفه و کلام، شماره96.
آقاجری، سید هاشم (1388). مناسبات دین و دولت در عصر صفوی. تهران: طرح نو.
آقانوری، علی؛ فتاحی اردکانی، محسن (1393). چگونگی و عوامل تغییر رویکرد صفویه از تصوف به تشیع. شیعه‌پژوهی، سال1، شماره1.
بحرانی، سید هاشم (1388). البرهان؛ ترجمه تفسیر روایی. تهران: کتاب صبح، ج1.
بخشی استاد، موسی الرضا؛ بادکوبه، احمد؛ بیات، علی (1391). علم حدیث و تأثیر جریان‌های فکری در عصر صفویه بر آموزش آن در مدارس. شیعه‌شناسی، سال10، شماره40.
بهروزلک، غلامرضا (1383) . روش‌شناسی اسکینر در تحلیل اندیشه سیاسی. علوم سیاسی، شماره 28.
جعفریان، رسول (1379). دین، فرهنگ و سیاست در عرصۀ صفویه. قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ج1.
جعفریان، رسول (1388). سیاست و فرهنگ روزگار صفوی. تهران: علم، ج1.
حسینی‌زاده، سید محمدعلی (1386). اسلام سیاسی در ایران. قم: دانشگاه مفید.
رضوانی مفرد، احمد (1394). نقش علمای جبل عامل در تثبیت حکومت صفویه و گسترش مذهب تشیع در ایران. پژوهش علوم انسانی، سال16، شماره 37 .
روزبهان خنجی، فضل‌الله (1382). تاریخ عالم آرای امینی. تصحیح محمد اکبر عشیق. تهران: مرکز نشر میراث مکتوب.
زندیه، حسن؛ جعفری، علی اکبر؛ حسینی، مرتضی (1392). پیامدهای برگزاری آیین‌های مذهبی شیعه در دورۀ صفوی. پژوهش‌های تاریخی ایران و اسلام، شماره13.
ساجدی، ابوالفضل؛ مرتضوی شاهرودی، سید محمود (1392). واکاوی گونه‌های دخالت ذهنیت راویان در فهم حدیث. علوم حدیث، سال18، شماره2.
سیوری، راجر (1381). ایران عصر صفوی. ترجمه کامبیز عزیزی. تهران: چاپ ممتاز.
صفت‌گل، منصور (1381). ساختار نهاد و اندیشه دینی در ایران عصر صفوی (تاریخ تحولات دینی ایران در سده‌های دهم تا دوازدهم قمری). تهران: خدمات فرهنگی رسا.
صیدانلو، امین (1396). نسبت‌یابی دین و سیاست در اندیشۀ سیاسی عبدالکریم سروش براساس روش‌شناسی کوئنتن اسکینر. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. کرمان: دانشکده حقوق و الهیات، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
عباس‌تبار، رحمت (1397). هم‌گرایی عقل و سیاست در حکمت متعالیه آیت‌الله جوادی آملی براساس نظریه هرمنوتیک اندیشه شناسانۀ اسکینر. اندیشۀ سیاسی در اسلام، شماره 18.
کدیور، محسن (1376). نظریه‌های دولت در فقه شیعه. تهران: نشر نی.
مجیری شیبانی، نظام‌الدین (1346). تشکیل شاهنشاهی صفویه، احیای وحدت ملی. تهران: دانشگاه تهران.
موسی‌پور، ابراهیم (1389). فرهنگ دینی در زبان و نشانه‌شناسی روزانه مردم ایران در دوران صفوی- قاجاری. تاریخ و تمدن اسلامی، سال6، شماره11، ص165-131.
مولوی، محمد؛ شاطری، محمدحسن (1397). تحولات تفسیر قرآن در مذهب شیعه در عصر صفوی. شیعه‌پژوهی، سال4، شماره14.
میراحمدی، منصور؛ مرادی طادی، محمدرضا (1395). روش‌شناسی فهم اندیشۀ سیاسی: اشتراوس و اسکینر (مقایسه‌ای انتقادی). رهیافت‌های سیاسی و بین‌المللی، سال7، شماره46.
نصری، عبدالله (1381). راز متن: هرمنوتیک، قرائت‌پذیری متن و منطق فهم دین. تهران: سروش.
نظری، محمدعلی (1395). تحلیل و نقد مبانی نظری تاریخ‌مندی قرآن با تأکید بر آرای اقبال و فضل الرحمان. رسالۀ دکتری. مجتمع آموزش عالی امام خمینی، مدرسۀ عالی حکمت و دین‌پژوهی.
واعظی، احمد (1380). جامعه‌گرایی و نسبت آن با لیبرالیسم و هرمنوتیک. علوم سیاسی، 11(41)، ص15-11.
Bevir, M. (2011). The contextual approach. The oxford handbook of the history of political philosophy, No.1, P.11-24.
Burns, T. (2011). Interpreting and appropriating texts in the history of political thought: Quentin Skinner and poststructuralism. Contemporary Political Theory, 10(3), P.313-331.
Davey, N. (2012). Unquiet understanding: Gadamer's philosophical hermeneutics. Suny Press.
Dilthey, W. (1996). Hermeneutics and the Study of History. Princeton University Press.
Gadamer, H.G.; Weinsheimer, J. & Marshall, D.G. (2004). EPZ truth and method. Bloomsbury Publishing USA.
Geanellos, R. (2000). Exploring Ricoeur’s hermeneutic theory of interpretation as a method of analysing research texts. Nursing inquiry, 7(2), P.112-119.
Giannakopoulos, G. & Quijano, F. (2012). On politics and history: A discussion with Quentin Skinner. Journal of Intellectual History and Political Thought, 1(1), P.7-31.
Palmer, R.E. (1969). Hermeneutics. Northwestern University Press.
Pocock, J.G.A. (1987). The ancient constitution and the feudal law: a study of English historical thought in the seventeenth century (Vol. 276). Cambridge University Press.
Pocock, J.G.A. (1989). Politics, language, and time: Essays on political thought and history. University of Chicago Press.
Pocock, J.G.A. (1999). Barbarism and religion (Vol.6). Cambridge University Press.
Schmidt, L.K. (2016). Understanding hermeneutics. Routledge.
Skinner, Q. (1969). Meaning and Understanding in the History of Ideas. History and theory, 8(1), P.3-53.
Skinner, Q. (1978). The foundations of modern political. Thought: the age of reformation (Vol.1). United kingdom: Cambridge University Press.
Skinner, Q. (2002). Visions of Politics: Regarding Method (Vol.1). Cambridge: Cambridge University Press. DOI: 10.1017/CBO9780511790812.
Skinner, Q. (2004). The foundations of modern political thought: the age of reformation (Vol.2). United kingdom: Cambridge University Press.
Skinner, Q. (2018). From humanism to Hobbes: studies in rhetoric and politics. Cambridge University Press.
Tully, J.H. (1983). The pen is a mighty sword: Quentin Skinner's analysis of politics. British Journal of Political Science, 13(4), P.489-509.
Warnke, G. (2016). Hermeneutics. In: Oxford Research Encyclopedia of Literature. Oxford University Press.
Weınsheımer, J.C. (1985). Gadomer’s Hermeneutics: A reading of Truth and Method. New Haven and London.
Wolin, S.S. (2016). Politics and Vision: Continuity and Innovation in Western Political Thought-Expanded Edition. Princeton University Press.