Guidelines for Cooperation between Home and School in Line with the Reinforcement of Religious Education of Elementary Students

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student in Philosophy of Education, Department of Educational Sciences, Imam Khomeini Educational and Research Institute, Qom, Iran

2 Associate Professor, Seminary and University Research Institute, Qom, Iran.

Abstract

The purpose of the present study is to identify the existing factors and opportunities in terms of home and school to reinforce religious education of elementary students, by having interviews with the experts of religious education (in fields of educational sciences, psychology, and Islamic sciences among successful principals and teachers). The main research question is what are the existing factors and opportunities in terms of home and school that can reinforce religious education of elementary students from the perspective of religious education experts? The current study is qualitative research and uses semi-open interviews and a purposive sampling method to collect data. There were about 25 interviewees and directed content analysis was used for data assessment. After evaluating the interviews and extracting the categories, and also continual comparison between data, some categories that had overlap were merged and presented under a more general title.
The most major factors and opportunities identified in this study involve activities, programs, and measures related to the following 5 categories: Communication between school staff and parents, building trust between home and school, dividing responsibilities between school and family, extracurricular and free time activities, empowerment of the school staff, families, and the association of parents and teachers.
 
 

Keywords


احمدی، جمشید (1382). بررسی و تعیین عوامل مؤثر بر غنی‌سازی فعالیت‌های انجمن‌های اولیاء و مربیان مدارس شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
امینی، ابراهیم (1368). آیین تربیت. قم: انتشارات اسلامی.
بیابانگرد، اسماعیل (۱۳۸۰). روش‌های ایجاد ارتباط بین اولیاء و مربیان. تهران: انتشارات پرنیان.
توماس، آر.ام (1388). تربیت دینی. ترجمه سید محمدصادق موسوی‌نسب. در: عبدالرضا ضرابی، مجموعه مقالات تربیتی. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
داودی، محمد (1384). تربیت دینی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
سهرابی، فرامرز (1379). بررسی اختلالات رفتار نوجوانان شاهد محروم از والدین. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
شریفی، هادی (1351). ضرورت توجه به جنبه‌های اجتماعی تربیت. روانشناسی و علوم تربیتی (دانشگاه تهران)، شماره 174.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی. تهران: انتشارات شورای عالی انقلاب فرهنگی.
صادقی، منصوره سادات (1384). بررسی رابطه بین روش تربیت دینی با تصور از خدا در دانشجویان. پایان نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
ملکی، حسن (1389). ارتباط خانه و مدرسه در دوره ابتدائی. تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.
Maykut, P. & Morehouse, R. (1994). Beginning Qualitive Research Philosophic and practical Guide. London-Washinton, D.C: falmer Press.
Salvatore, S.D.L (2002). Involved Families. In: P.D. Pasterson in Educationd Action. NY: Flanagan.