راهکارهای همکاری خانه و مدرسه در راستای تقویت تربیت دینی دانش‌آموزان دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، ایران

2 دانشیار، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل و فرصت‌های موجود در رابطۀ خانه و مدرسه جهت تقویت تربیت دینی دانش‌آموزان ابتدایی، از طریق مصاحبه ‌با کارشناسان تربیت دینی (حوزه‌های علوم تربیتی، روان‌شناسی، علوم اسلامی و مدیران و معلمان موفق) می‌باشد. پرسش تحقیق عبارت است از: عوامل و فرصت‌های موجود در رابطۀ خانه و مدرسه، که می‌تواند موجب تقویت تربیت دینی دانش‌آموزان دوره ابتدایی ‌شود، از دیدگاه کارشناسان تربیت دینی کدام است؟ مطالعۀ حاضر پژوهشی کیفی بوده و از مصاحبۀ نیمه‌باز و روش نمونه‌گیری هدفمند برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. تعداد مصاحبه‌شوندگان 25 نفر بوده و برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوای جهت‌دار بهره گرفته ‌شده ‌است. پس از ارزیابی مصاحبه‌ها و استخراج مقوله‌ها، با انجام مقایسه مستمر بین داده‌ها، مقولاتی که با یکدیگر هم‌پوشانی داشته‌اند، یکی شده و ذیل یک عنوان کلی‌تر ارائه شده‌اند. عمده‌ترین عوامل و فرصت‌های شناسایی‌شده در این مطالعه، فعالیت‌ها، برنامه‌ها و اقداماتی است که مربوط به پنج حوزۀ ذیل می‌باشد: ارتباط کادر مدرسه با والدین، اعتمادسازی بین خانه و مدرسه، تقسیم وظایف بین مدرسه و خانواده، فوق‌برنامه و اوقات فراغت، توانمندسازی کادر مدرسه، خانواده‌ها و انجمن اولیاء و مربیان.

کلیدواژه‌ها


احمدی، جمشید (1382). بررسی و تعیین عوامل مؤثر بر غنی‌سازی فعالیت‌های انجمن‌های اولیاء و مربیان مدارس شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
امینی، ابراهیم (1368). آیین تربیت. قم: انتشارات اسلامی.
بیابانگرد، اسماعیل (۱۳۸۰). روش‌های ایجاد ارتباط بین اولیاء و مربیان. تهران: انتشارات پرنیان.
توماس، آر.ام (1388). تربیت دینی. ترجمه سید محمدصادق موسوی‌نسب. در: عبدالرضا ضرابی، مجموعه مقالات تربیتی. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
داودی، محمد (1384). تربیت دینی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
سهرابی، فرامرز (1379). بررسی اختلالات رفتار نوجوانان شاهد محروم از والدین. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
شریفی، هادی (1351). ضرورت توجه به جنبه‌های اجتماعی تربیت. روانشناسی و علوم تربیتی (دانشگاه تهران)، شماره 174.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی. تهران: انتشارات شورای عالی انقلاب فرهنگی.
صادقی، منصوره سادات (1384). بررسی رابطه بین روش تربیت دینی با تصور از خدا در دانشجویان. پایان نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
ملکی، حسن (1389). ارتباط خانه و مدرسه در دوره ابتدائی. تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.
Maykut, P. & Morehouse, R. (1994). Beginning Qualitive Research Philosophic and practical Guide. London-Washinton, D.C: falmer Press.
Salvatore, S.D.L (2002). Involved Families. In: P.D. Pasterson in Educationd Action. NY: Flanagan.