Feasibility Study of Teaching the Concept of God to the Male Elementary Students of Bābul

Document Type : Original Article

Authors

1 Masters,Theology and Islamic Sciences, Teacher Education office, Babol, Iran

2 Masters, Teacher of Education office, Babol, Iran.

Abstract

The purpose of the present study is to explore the feasibility of teaching the concept of God to the male elementary students in Bābul. Using simple random sampling, 75 male students were chosen from among elementary students in Bābul as the research sample. Since the perception of students from the concept of God in terms of His attributes, essence, role, and place as well as relationship with Him were intended in this research, some consultative questions were used in the interviews to complete the data. Data analysis method was used for the sake of analyzing and interpreting the data, and the "Friedman" test was used for ranking the factors under study. SPSS23 was the statistical software applied in this research. The results showed that according to children's age condition and rational growth, their perception of God in different ages has considerable distinct dimensions so it must be considered in the way of teaching this concept to them. Children between 8 to 9 years old recognize the concept of God by their sense and this concept is not beyond the limit of their sensual perception. The majority of students recognize God as the creator of the world in their interviews. Teaching the concept of God is one of the most complicated fields in education. Children's age condition tell us how we can truly explain this concept to them and of course, we can talk about the existing challenges in this regard with them as well.

Keywords


قرآن کریم
اخوی، ابراهیم (1392). بایسته‌های انتقال مفهوم خدا به کودکان در رسانه ملی. تهران: اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه.
ادیب، مریم؛ ضرغامی، نرگس (1392). تربیت دینی کودک و نوجوان نکته­ها و روش­ها (کتاب کار برای والدین و مربیان). تهران: نشر منادی تربیت.
اسکندری، حسین (1373). بررسی تحول مفهوم خدا در کودکان 4 تا 7 سال. تربیت، شماره92، ص 6-9.
امینی، ابراهیم (1390). آیین تربیت. قم: بوستان کتاب.
ترکاشوند، علی اصغر (1392). راهکارهای آموزش و انتقال مفهوم خدا به کودک از طریق رسانه. کودک، نوجوان و رسانه، شماره7، ص 13-40.   
جهانگیر، یدالله (1394). تعمق و بینش مذهبی در کودکان. پیوند، شماره 197، ص 26-33.
حیدری، آذر؛ بیابانی، زهرا (1392). چگونگی بیان مفهوم خدا برای کودکان 3 تا 6 سال و شیوه پاسخ‌گویی به پرسش‌های کودکان در مورد خدا. کودک، نوجوان و رسانه، 2(7)، ص 55-75.
خانی، محمدحسین؛ طامه، بتول (1395). سبک‌های معنوی کودکان در شناخت خداوند: یک پژوهش کیفی. مطالعات پیش‌دبستان و دبستان، 2(5)، ص 69-83.
خبازی، مهدی؛ کردی، سیده بهاره (1392). اثرگذاری آموزش مفهوم خدا در سبک زندگی کودک. در: دومین کنفرانس بین‌المللی مطالعات اجتماعی فرهنگی و پژوهش دینی. رشت: دانشگاه امام صادق (ع).
عمرانی، سیّد مسعود؛ افسر دیر، حسین؛ عمرانی، مرجان سادات (1394). راهکارهای تربیت اجتماعی و عاطفی نوجوانان در قرآن و احادیث. پژوهشنامه معارف قرآنی، 6(23)، ص 7-34.
فتوحی، سید حسین؛ موسوی نسب، سید محمدرضا (1395). راه‌های انتقال ارزش‌های دینی به کودکان دبستانی. قابل دسترس در: http://mehrkhane.com/fa/news/28764
قائدی، یحیی (1395). آموزش فلسفه به کودکان. تهران: داروین.
کردی، سیده بهاره؛ خبازی، مهدی (1392). آموزش مفهوم خدا در کودکان 3 تا 12 سال. در: دومین کنفرانس بین‌المللی مطالعات اجتماعی فرهنگی و پژوهش دینی. رشت: دانشگاه امام صادق(ع).
محفوظی، سمیه (1396). بررسی میزان مهارت معلمان در آموزش مفهوم خدا. رشد آموزش قرآن و معارف اسلامی، 29(3)، ص 62-65.
مقدسی‌پور، علی (1389). اصول و روش­های آموزش مفاهیم دینی به کودکان دبستانی. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
ناسخیان، علی اکبر (1385). آموزش معنویت به کودکان. پیوند، شماره4، ص 44-47.
نوروزی، مرسده؛ سپهریان آذر، فیروزه (1395). مقایسه نظریه ذهن، مفهوم خدا و مفهوم میهن در بین کودکان دارای سبک‌های فرزندپروری متفاوت. شناخت اجتماعی، 5(1)، ص 83-99.
وجدانی، فاطمه (1392). اصول و روش­های آموزش مفهوم خدا و تقویت خداباوری در کودکان و نوجوانان. بصیرت و تربیت اسلامی، 10(26)، ص 79-106.
ولی‌زاده، لیلی (1390). شیوه­های عملی جهت ارائه مفاهیم دینی. تهران: سازمان بهزیستی کشور.
یاب، ایریس (1392). کلیدهای آموختن خدا به کودک. ترجمه مسعود حاجی‌زاده. تهران: نشر صابرین.
Barrett, J.L. & Richert, R.A. (2003). Anthropomorphism or pre-paredness? Exploring children’s god concept. Review of religious research, No.44, P.300-312.
Butner, G. (2007). How theologizing with children can work. Journal British Journal of Religious Education, 9(2), P.127-139.
De Roos, S.A. (2006). Young children's God concepts: Influences of attachment and religious socialization in a family and school context. Religious Education, 101(1), P.84-103.
De Roos, S.A., Iedema, J. & Miedema, S. (2003). Effects of mothers' and schools' religious denomination on preschool children's God concepts. Journal of Beliefs and Values, 24(2), P.165-181.