An Assessment of the Satisfaction of Students-Teachers with the Quality of Cultural Programs at Farhangian University in the Province of Kordestan

Document Type : Original Article

Author

Instructor, Department of Educational Sciences, Shahid Modares Campus, Farhangian University, Sanandaj, Iran.

Abstract

The purpose of the present study is to evaluate the satisfaction of students with the quality of cultural programs. The method of study is a mixture of qualitative and quantitative; and a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire were used for data collection. The statistical population of this research involves all 980 students-teachers in BA level. The sample size based on Krejcie and Morgan table was determined to be 289 members. For the narrative estimation of the instrument, the reference group method, and for the calculation of the final coefficients of the questionnaire, Cronbach’s alpha test were applied. The final coefficients in each of the sub-scales (religious and ethical, social and political, aesthetical and artistic, scientific, and professional) were above the average, that is more than 70% fluctuating between 79% to 86%. The final coefficient of the whole scale was calculated to be 87%. The findings of the research convey that the extent of satisfaction among students-teachers is as follows: religious and ethical education with the average of 49.06% that is less than the average in society, social and political aspects with the average of 50.74% that is equal to the average in society, in aesthetical and artistic aspects with the average of 42.57% that is less than the average in society, and in scientific aspect with the average of 47.40% that is less than the average in society. The significance of the findings was confirmed by one sample t-Test.

Keywords


اباذری، زهرا؛ نعمتی انارکی، لیلا (1389). بررسی رضایت‌مندی دانشجویان حضوری و غیر حضوری رشتۀ کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران. فصلنامه کتاب، شماره84، ص22-7.
اساسنامه دانشگاه فرهنگیان. تهران: سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان کشور، بی‌تا.
ایزدی، صمد؛ صالحی، ابراهیم؛ قره‌داغی، محمدمهدی (1387). بررسی میزان رضایت‌مندی دانشجویان با توجه به معیار نتایج مشتری، مطالعه موردی دانشگاه مازندران. فصلنامه انجمن آموش عالی ایران، 1(3)، ص36-19.
آقایی ابرندآبادی، سیده الهام؛ زاهدی، انسیه (1394). نگاه نو به تربیت هنری و زیبایی‌شناختی براساس نگرش اسلامی. اندیشه‌های نوین تربیتی، 11(4)، ص75- 98.
باقرزاده خواجه، مجید و همکاران (1387). بررسی کیفیّت خدمات دانشگاه از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 1(4).
باهر، حسین ( 1389). هزار نکته باریک‌تر از مو: انسان‌شناسی. تهران: انتشارات تمدن پارس.
حاتمی‌فرد، خدیجه؛ کاکوجویباری، علی‌اصغر؛ سرمدی، محمدرضا (1392). مطالعه رضایت‌مندی دانشجویان از ارائه خدمات دانشجویی دانشگاه پیام نور. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره 70، ص 129- 117.
دلاور، علی (1393). روش تحقیق با تأکید بر روان‌شناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش.
رحیمی، محمود (1391). طرح پژوهشی: نقش فعالیت‌های مکمّل و فوق‌برنامه در پرورش هوش‌های چندگانه.
ساعتچی، محمود (1392). کاربرد روان‌شناسی در کار، سازمان و مدیریت. تهران: نشر ویرایش.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران (1390). تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
شریف‌زاده، ابوالقاسم؛ عبدالله‌زاده، غلامحسین (1390). بررسی رضایت دانشجویان دانشکده کشاورزی از کیفیّت آموزشی. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 17(3)، ص74-51.
شمشیری، بابک (1396). نقش و جایگاه تربیت فرهنگی در نظام تربیت معلم. پژوهش در تربیت معلم، 2(2).
صادقی، علیرضا؛ هدایتی، اکبر؛ میثاقی، الهه (1396). شناسایی حوزه‌ها، ابعاد و نشانگرهای کیفیّت نظام تربیت معلم ایران. پژوهش در تربیت معلم، 1(2).
علاقه‌بند، علی (1389). مدیریت رفتار سازمانی کاربرد منابع انسانی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
عمیدی مظاهری، مریم؛ کرباسی، مجتبی؛ مصطفوی، فیروزه (1390). چالش‌های فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی در دانشگاه علوم پژشکی اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 8(8).
محمدی، علی؛ وکیلی، محمدمسعود (1388). بررسی رضایت‌مندی دانشجویان از ارائه خدمات آموزشی و ارتباط آن با کیفیّت. توسعه آموزش در علوم پزشکی.2(3)، ص59- 48.
هومن، حیدرعلی (1385). راهنمای عملی پژوهش کیفی. تهران: انتشارات سمت.