سنجش رضایت‌مندی دانشجو معلمان از کیفیّت برنامه‌های فرهنگی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مربی، گروه علوم تربیتی، پردیس شهید مدرس، دانشگاه فرهنگیان، سنندج، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر ارزیابی میزان رضایتمندی دانشجویان از کیفیّت برنامه‌های فرهنگی است. روش تحقیق آمیختة کمّی و کیفی بوده و برای گردآوری داده‌ها از دو ابزار مصاحبه نیمه‌ساختارمند و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد .جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجو معلمان دوره کارشناسی پیوسته به تعداد 980 نفر بود. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 289 نفر تعیین گردید. برای برآورد روایی محتوای ابزار، از روش گروه مرجع و برای محاسبه ضرایب پایایی پرسشنامه، از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. ضرایب پایایی در هر چهار زیرمقیاس(ساحت اعتقادی و اخلاقی، ساحت اجتماعی و سیاسی، ساحت زیبایی‌شناختی و هنری و ساحت علمی، حرفه‌‍‌ای) بالاتر از میزان ملاک، یعنی از 70/0 به بالا بوده و بین ضریب 79/0 تا 86/0 در نوسان می‌باشد و ضریب پایایی کل مقیاس 87/0 بدست آمد. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که میزان رضایتمندی دانشجو معلمان در ساحت تربیت اعتقادی و اخلاقی با میانگین 49.06 درصد، پائین‌تر از میانگین جامعه، در ساحت اجتماعی و سیاسی، با میانگین 50.74 درصد، در حد میانگین جامعه، در ساحت زیبایی‌شناختی و هنری با میانگین 42.57 درصد، پائین‌تر از میانگین جامعه و در ساحت علمی، حرفه‌ای با میانگین 47.40 درصد، پائین‌تر از میانگین جامعه است. معنی‌داربودن این یافته‌ها، از طریق آزمون t تک‌نمونه‌ای، تأیید شد.

کلیدواژه‌ها


اباذری، زهرا؛ نعمتی انارکی، لیلا (1389). بررسی رضایت‌مندی دانشجویان حضوری و غیر حضوری رشتۀ کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران. فصلنامه کتاب، شماره84، ص22-7.
اساسنامه دانشگاه فرهنگیان. تهران: سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان کشور، بی‌تا.
ایزدی، صمد؛ صالحی، ابراهیم؛ قره‌داغی، محمدمهدی (1387). بررسی میزان رضایت‌مندی دانشجویان با توجه به معیار نتایج مشتری، مطالعه موردی دانشگاه مازندران. فصلنامه انجمن آموش عالی ایران، 1(3)، ص36-19.
آقایی ابرندآبادی، سیده الهام؛ زاهدی، انسیه (1394). نگاه نو به تربیت هنری و زیبایی‌شناختی براساس نگرش اسلامی. اندیشه‌های نوین تربیتی، 11(4)، ص75- 98.
باقرزاده خواجه، مجید و همکاران (1387). بررسی کیفیّت خدمات دانشگاه از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 1(4).
باهر، حسین ( 1389). هزار نکته باریک‌تر از مو: انسان‌شناسی. تهران: انتشارات تمدن پارس.
حاتمی‌فرد، خدیجه؛ کاکوجویباری، علی‌اصغر؛ سرمدی، محمدرضا (1392). مطالعه رضایت‌مندی دانشجویان از ارائه خدمات دانشجویی دانشگاه پیام نور. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره 70، ص 129- 117.
دلاور، علی (1393). روش تحقیق با تأکید بر روان‌شناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش.
رحیمی، محمود (1391). طرح پژوهشی: نقش فعالیت‌های مکمّل و فوق‌برنامه در پرورش هوش‌های چندگانه.
ساعتچی، محمود (1392). کاربرد روان‌شناسی در کار، سازمان و مدیریت. تهران: نشر ویرایش.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران (1390). تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
شریف‌زاده، ابوالقاسم؛ عبدالله‌زاده، غلامحسین (1390). بررسی رضایت دانشجویان دانشکده کشاورزی از کیفیّت آموزشی. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 17(3)، ص74-51.
شمشیری، بابک (1396). نقش و جایگاه تربیت فرهنگی در نظام تربیت معلم. پژوهش در تربیت معلم، 2(2).
صادقی، علیرضا؛ هدایتی، اکبر؛ میثاقی، الهه (1396). شناسایی حوزه‌ها، ابعاد و نشانگرهای کیفیّت نظام تربیت معلم ایران. پژوهش در تربیت معلم، 1(2).
علاقه‌بند، علی (1389). مدیریت رفتار سازمانی کاربرد منابع انسانی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
عمیدی مظاهری، مریم؛ کرباسی، مجتبی؛ مصطفوی، فیروزه (1390). چالش‌های فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی در دانشگاه علوم پژشکی اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 8(8).
محمدی، علی؛ وکیلی، محمدمسعود (1388). بررسی رضایت‌مندی دانشجویان از ارائه خدمات آموزشی و ارتباط آن با کیفیّت. توسعه آموزش در علوم پزشکی.2(3)، ص59- 48.
هومن، حیدرعلی (1385). راهنمای عملی پژوهش کیفی. تهران: انتشارات سمت.